フェルメール カメラ 写真研究おすすめの本
- リンクを取得
- ×
- メール
- 他のアプリ
17世紀の画家フェルメールがカメラオブスキュラを使っていたかを論証する。
Vermeer's Camera: Uncovering the Truth Behind the Masterpieces ハードカバー – 2001/6/7
英語版 Philip Steadman (著)
貴重な本を手に入れた。カメラの前身であるカメラオブスキュラ、私は写真が生まれる前の写実的な絵画に興味があった。

Art
historians have long speculated on how Vermeer achieved the uncanny
mixture of detached precision, compositional repose, and perspective
accuracy that have drawn many to describe his work as "photographic."
Indeed, many wonder if Vermeer employed a camera obscura, a primitive
form of camera, to enhance his realistic effects?
In Vermeer's Camera, Philip Steadman traces the development of the camera obscura--first described by Leonaro da Vinci--weighs the arguments that scholars have made for and against Vermeer's use of the camera, and offers a fascinating examination of the paintings themselves and what they alone can tell us of Vermeer's technique. Vermeer left no record of his method and indeed we know almost nothing of the man nor of how he worked. But by a close and illuminating study of the paintings Steadman concludes that Vermeer did use the camera obscura and shows how the inherent defects in this primitive device enabled Vermeer to achieve some remarkable effects--the slight blurring of image, the absence of sharp lines, the peculiar illusion not of closeness but of distance in the domestic scenes. Steadman argues that the use of the camera also explains some previously unexplainable qualities of Vermeer's art, such as the absence of conventional drawing, the pattern of underpainting in areas of pure tone, the pervasive feeling of reticence that suffuses his canvases, and the almost magical sense that Vermeer is painting not objects but light itself.
Drawing on a wealth of Vermeer research and displaying an extraordinary sensitivity to the subtleties of the work itself, Philip Steadman offers in Vermeer's Camera a fresh perspective on some of the most enchanting paintings ever created.
In Vermeer's Camera, Philip Steadman traces the development of the camera obscura--first described by Leonaro da Vinci--weighs the arguments that scholars have made for and against Vermeer's use of the camera, and offers a fascinating examination of the paintings themselves and what they alone can tell us of Vermeer's technique. Vermeer left no record of his method and indeed we know almost nothing of the man nor of how he worked. But by a close and illuminating study of the paintings Steadman concludes that Vermeer did use the camera obscura and shows how the inherent defects in this primitive device enabled Vermeer to achieve some remarkable effects--the slight blurring of image, the absence of sharp lines, the peculiar illusion not of closeness but of distance in the domestic scenes. Steadman argues that the use of the camera also explains some previously unexplainable qualities of Vermeer's art, such as the absence of conventional drawing, the pattern of underpainting in areas of pure tone, the pervasive feeling of reticence that suffuses his canvases, and the almost magical sense that Vermeer is painting not objects but light itself.
Drawing on a wealth of Vermeer research and displaying an extraordinary sensitivity to the subtleties of the work itself, Philip Steadman offers in Vermeer's Camera a fresh perspective on some of the most enchanting paintings ever created.
美術史家たちは長らく、フェルメールがどのようにして、超然とした精密さ、構図の静寂、そして遠近法の正確さという不思議な融合を成し遂げたのか、その謎を解き明かそうとしてきました。多くの人々は、フェルメールの写実的な効果を高めるために、原始的なカメラであるカメラ・オブスキュラを用いたのではないかと考えます。
フィリップ・ステッドマン著『フェルメールのカメラ』では、レオナロ・ダ・ヴィンチによって初めて記述されたカメラ・オブスキュラの発展を辿り、フェルメールによるカメラの使用に関する賛否両論を論じ、絵画そのもの、そしてそれらだけがフェルメールの技法について何を教えてくれるのかを、興味深い視点から考察しています。フェルメールは自身の技法に関する記録を残しておらず、実際、私たちはフェルメールという人物についても、どのように制作したかについても、ほとんど何も知りません。しかし、絵画を綿密かつ明快に研究した結果、ステッドマンはフェルメールがカメラ・オブスキュラを使用していたと結論付け、この原始的な装置に内在する欠陥が、フェルメールがいくつかの驚くべき効果――画像のわずかなぼやけ、鋭い線の欠如、家庭内の場面における近さではなく遠さの奇妙な錯覚――を実現することを可能にしたことを実証しています。ステッドマンは、カメラの使用によって、従来のデッサンの欠如、純色領域の下塗りのパターン、キャンバス全体に漂う抑制的な感覚、そしてフェルメールが物体ではなく光そのものを描いているかのような、ほとんど魔法のような感覚など、フェルメールの芸術におけるこれまで説明のつかなかったいくつかの特徴も説明できると主張しています。
フィリップ・ステッドマンは、フェルメールに関する膨大な研究に基づき、作品そのものの繊細さに対する並外れた感受性を発揮することで、『フェルメールのカメラ』において、これまでに制作された最も魅惑的な絵画のいくつかに対する新たな視点を提示しています。
以下AI
『Vermeer’s Camera: Uncovering the Truth Behind the Masterpieces』(フィリップ・ステッドマン著)は、17世紀のオランダの画家ヨハネス・フェルメールがカメラ・オブスクーラを使用した可能性を探る研究書です。以下は本の要約です:フェルメールの作品は、驚異的な光の表現、精緻な空間構成、写真のようなリアリズムで知られています。ステッドマンは、フェルメールがこれらの効果を達成するためにカメラ・オブスクーラ(光を投影して描画を補助する光学装置)を使用したと主張します。彼はフェルメールの絵画の遠近法、構図、光の配置を詳細に分析し、それらがカメラ・オブスクーラの特性と一致することを示します。主なポイント:
- 光学装置の証拠:フェルメールの絵画に現れる光のボケ効果(「ハレーション」やソフトフォーカス)は、カメラ・オブスクーラのレンズ効果と類似しています。
- 空間の再現:ステッドマンは、フェルメールの室内画が一貫した部屋の構造を持ち、カメラ・オブスクーラを用いて投影された画像に基づいている可能性を指摘。絵画の幾何学的分析を通じて、特定の部屋が繰り返し描かれたと推測。
- 歴史的背景:17世紀のオランダでは光学技術が発展しており、フェルメールがカメラ・オブスクーラにアクセスできた可能性が高い。
- 反論への対応:カメラ・オブスクーラの使用が「不正」ではなく、当時の芸術家にとって革新的なツールだったと強調。
- リンクを取得
- ×
- メール
- 他のアプリ